1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alussa kehittyi ritarikuntatoiminta Englannissa eri muotoihin. Tuolloin Manchester Unity of the Independent Order of Odd Fellows saavutti yhä selkeämmän valta-aseman.
Monet Manchester Unityn veljistä lähtivät Amerikkaan ja loivat itselleen uuden tulevaisuuden. Heidän joukossaan oli Thomas Wildey, ammatiltaan vaunuseppä sekä Englannissa toimineiden loosien johtaja.
Thomas Wildey, joka kaipasi Odd Fellow -veljiään, onnistui löytämään muutamia samanhenkisiä miehiä, ja 26. huhtikuuta 1819 hän saattoi yhdessä näiden veljien kanssa perustaa loosin nro 1 Washington Baltimoreen, majatalossa nimeltä Seven Stars, josta tuli ensimmäinen kokoontumispaikka.
Vuonna 1821 Baltimoren loosi sai Englannissa sijaitsevalta Duke of York -loosilta Prestonista vapaakirjeen.
Vuoteen 1826 saakka perustettiin useita uusia looseja Manchester Unity -ritarikunnan viranhaltijoiden suostumuksella. Tänä vuonna Thomas Wildey matkusti Englantiin erityisenä tarkoituksenaan saada vapaakirje. Se myönnettiin, ja siitä päivästä lähtien amerikkalainen suurloosi saattoi itsenäisesti myöntää uusille amerikkalaisille looseille oikeuden toimia. Suurloosilla tarkoitetaan kansallisen tason ylintä hallintoelintä.
Vuoteen 1840 asti Englannin ja Amerikan haarat toimivat samoilla aste- ja rituaalijärjestelmillä, käyttivät samoja salasanoja ja olivat vapaaehtoisesti toisiinsa sidoksissa. Vuonna 1840 Manchester Unity joutui yksinkertaistamaan rituaalikirjojaan ja seremonioitaan, mutta amerikkalainen suurloosi ei hyväksynyt tätä.
Tällöin päätettiin täydellisestä erosta. On kuitenkin todettava, että Manchester Unity of the Independent Order of Oddfellows on alkuperäinen suurloosimme. Odd Fellow -Veljeskunta kehittyi hyvin, ennen kaikkea Thomas Wildeyn ansiosta.
Thomas Wildey teki laajoja matkoja Amerikan Odd Fellow -loosien keskuudessa. Hän säilytti yhteydet entiseen kotimaahansa. Odd Fellow -ritarikunnan aatteet kuljetettiin myöhemmin takaisin meren yli Eurooppaan, missä veljeskunta sai ensimmäisen jalansijan Saksassa.
Ensimmäinen saksalainen loosi perustettiin Stuttgartissa 1. joulukuuta 1870 Württembergin osavaltiossa, ja sen nimeksi tuli siksi Württemberg-Loosi nro 1. Ensimmäinen saksalainen loosi on säilyttänyt alkuperäisen nimensä tähän päivään saakka.
Saksasta Odd Fellow -Veljeskunta levisi edelleen muun muassa Tanskaan, jossa ensimmäinen tanskalainen loosi, kotipaikkanaan Kööpenhaminan Odd Fellow -palatsi, perustettiin 30. kesäkuuta 1878.
Menestyksekäs Odd Fellow -Veljeskunta saapui myös Ruotsiin, joka vuonna 1884 saattoi perustaa ensimmäisen veljesloosinsa, nro 1 Scania, Malmössä. Ruotsin suurloosi, joka edelleen johtaa toimintaa maassa, sai ensimmäisen vapaakirjeensä vuonna 1895.
Vuonna 1868 perustettiin Yhdysvaltain varapresidentin Schuyler Colfaxin (1868–1873) johdolla veljeskuntamme naisjärjestö, rebekat, joka on siitä lähtien kehittynyt menestyksekkäästi. Kuitenkin vasta vuonna 1967 naispuolinen Veljeskunnan haara otettiin käyttöön Ruotsissa, kun rebekkaloosi nro 1 Margareta perustettiin – sekin Malmössä.
Ensimmäinen Odd Fellow loosi Suomessa – N:o 1 Wasa – perustettiin 1925. Se on ruotsinkielinen ja siis jo yli satavuotias. Ensimmäinen suomenkielinen loosi N:o 14 Mikael Agricola perustettiin Helsingissä 1965.
Suomen ensimmäinen rebekkaloosi – ruotsinkielinen Rebeckalogen nr 1 Mathilda Wrede – perustettiin Vaasaan 1967. Suomessa on tällä hetkellä 70 veljes- ja 56 rebekkaloosia, joissa on yhteensä yli 8000 jäsentä.